Buiten de Lijntjes: Een Zij-Instroomverhaal in het Speciaal Onderwijs"
‘’Het is best zwaar, je maakt lange dagen. En het is het allemaal dubbel en dwars waard want het is de leukste baan die er is! ‘’
P R O F I E L
Wie: Minke Damkat | Rol: Zij-instromer i.o. bij RENN4 | Achtergrond: Pedagogische wetenschappen en onderwijskunde | Waar: Appingedam | Welke klas: Instroomgroep | Hoeveel dagen: 4 + 1 dag studieverlof
Minke, kan je ons meenemen waar je nu staat in je zij-instroom traject en hoe je tot deze stap bent gekomen?
Vanaf 1 maart ben ik een jaar bezig. En ik ben zeker niet over één nacht ijs gegaan met starten van dit traject. 2015 ben ik afgestudeerd in pedagogische wetenschappen. Hiermee kon ik gedragswetenschapper worden. Ik heb 1,5 jaar in de jeugdzorg gewerkt. Kort in de gehandicaptenzorg en daarna als gedragswetenschapper in het onderwijs. Dit vond ik allemaal leuk, maar nergens kon ik mijn draai echt vinden. Onderwijs heeft me altijd getrokken. Bij mij spookte door al een tijd door mijn hoofd ‘’als ik het over mag doen zou ik de PABO doen’’. Als gedragswetenschapper miste ik het contact met de leerlingen. Je staat meer in contact met de leerkracht en ondersteuners.
Ik hoorde via mijn netwerk dat er een instroomgroep werd geopend bij RENN4 in Appingedam. En daar ben ik drie keer in gesprek geweest met de directeur over de mogelijkheden. Toen kwam al vrij vlot daarna het geschiktheidsonderzoek (binnen drie maanden) zodat ik op tijd met de instroomgroep kon starten.
We horen verschillende ervaringen over het geschiktheidsonderzoek, hoe was dat voor jou?
In dit traject was ik wel alleen. Je hebt natuurlijk geen collega studenten om je heen. Ik volg de route via NCOI, ze richten zich op persoonlijk leren en maatwerktrajecten. Wat beheers je en wat moet je nog aantonen? Bovendien moest je een portfolio inleveren. Doordat ik met de assessor vaak kon overleggen ervaarde ik dat als prettig en viel het mee. In de rekentoets ging overigens wel het nodige blokken zitten, haha! En de les voorbereiden en opnemen was wel even spannend maar ik bedacht: Ik moet het later toch zelf doen. En uiteindelijk was het zeker goed te doen.
En dan is het zo ver, voor de groep. Hoe is de opmaat en de begeleiding vanuit RENN4 geweest?
Mijn begeleiding is echt goed geregeld. Eerst ben ik in gesprek geweest met HR voor het praktische en arbeidsrechtelijk deel. We kwamen tot vier dagen voor de klas en één dag betaald studieverlof met een vaste praktijkbegeleider. Die kwam in het begin elke maandag in de klas en later in overleg meer op afstand. En na zes maanden nog één keer in de week zo’n twee uur. Omdat je startend bent kost het primaire proces veel tijd. Veel bestaat ook uit voorbereiding. Goede randvoorwaarden zijn essentieel. Ik vind het daarnaast ook echt een voordeel dat ik een instroomgroep heb die ook vier dagen naar school gaan.
De lezers zien het niet maar ik zie je al stralen als je het over de groep hebt. Wat maakt dat je zo blij bent om voor een klas te staan?
De ontwikkeling die jonge kinderen doormaken. De onbevangenheid… de puurheid en de intrinsieke motivatie. Dat moet je echt ervaren. Het is geweldig om onderdeel uit te mogen maken van deze ontwikkeling en dit op de voet te kunnen volgen. En daarnaast heb ik bewust voor het speciaal onderwijs gekozen.
En waarom is dat?
Ik vind het belangrijk dat de kinderen allemaal een passende plek krijgen op school. En dat wij ze die plek kunnen bieden vind ik geweldig. We kijken naar het individu in combinatie met de groep als geheel. Ach en gedrag, ik vindt het juist mooi als je er samen met elkaar uit kan komen. Werkt plan A niet? Dan gaan we wel op zoek naar plan B, C of D. Denken in oplossingen is een enorme drijfveer voor mij.
Word je ook nog wel eens verrast of gaat alles zoals gepland?
Nee zeker niet! Ik had niet kunnen bedenken hoe leuk ik het vind. Ik heb zoveel plezier in mijn werk. Ik gun iedereen zo’n leuke baan als ik. De creativiteit, de plannen, de ontwikkelingen die ze doormaken. Zowel didactisch als sociaal-emotioneel als motorisch. Samen met de onderwijsassistenten en het onderwijsondersteunend personeel maken we echt het verschil.
Een voorbeeld: Een leerling tekende continue alleen maar cirkels. Misschien moet je daar ook armpjes bij maken gaf ik aan. Maar na literatuuronderzoek bleek dat dit een ontwikkelingsfase van de beeldende vorming, kinderen maken in die periode alleen gesloten vormen. Daarna ben ik hier opnieuw met hem in gesprek over gegaan. De ene cirkel was mama en de andere een auto. Dan heb je door een nieuw inzicht al snel een rijk gesprek met elkaar.
Oriënterende zij-instromers vragen ons wel eens om de gouden tip. Heb jij die voor ze?
Ga op onderzoek uit en neem daar ook de tijd voor. Mag je stage lopen? Mag je een paar keer meedraaien? En echt, de meeste scholen staan daar voor open. Ga niet over 1 nacht ijs en kijk echt goed of het je ligt. Je netwerk is groter dan je denkt, je kent altijd via via wel een leerkracht, zo heb ik dat ook gedaan.
En besef je ook dat het om het grotere geheel gaat en dat je het niet alleen leukt lijkt om met kinderen te werken. Oriënteer je daarom goed, kijk op verschillende soorten scholen. En besef je dat je randvoorwaarden goed moeten zijn. Want het is best zwaar, je maakt lange dagen. En het is het allemaal waard want het is de leukste baan die er is!